AUTYZM, POZNAJ ZANIM OCENISZ...

Jeżeli u Twojego dziecka zauważysz dziwne zachowania np.: bieganie w kółko, przybieranie dziwnych póz, nietypowe reakcje na dźwięki, fascynacje wybranymi przedmiotami oraz nadwrażliwość lub brak wrażliwości na smaki, zapachy, ból i temperaturę, skontaktuj się ze specjalistą (np. lekarzem pediatrą, neurologiem, psychologiem dziecięcym).
To może być autyzm !!!

Autyzm jest całościowym zaburzeniem rozwoju dziecka. Oznacza to, że u dotkniętych nim dzieci obserwuje się objawy nieprawidłowego funkcjonowania we wszystkich obszarach rozwoju. Pierwsze symptomy autyzmu pojawiają się bardzo wcześnie, często już u kilkunastomiesięcznych niemowląt, ale zawsze są widoczne przed ukończeniem przez dziecko 3 roku życia. Choć autyzm można zdiagnozować już u bardzo małych dzieci, to często diagnozuje się go również u nastolatków, a nawet osób dorosłych. Brak odpowiedniej terapii może prowadzić do bardzo głębokich zaburzeń funkcjonowania w późniejszym wieku.

Drogi Rodzicu, Opiekunie – sprawdź jak się rozwija Twoje dziecko!

Znane obecnie metody terapii autyzmu pozwalają w większości przypadków osiągnąć dużą poprawę funkcjonowania dziecka. Koniecznym warunkiem jest wczesne rozpoznanie problemu i jak najszybsze podjęcie oddziaływań terapeutyczno-rehabilitacyjnych.

Poniżej przedstawiamy spis umiejętności przypadających na poszczególne lata rozwoju dziecka.

Po 1. roku życia:

Moje dziecko wypowiada już pierwsze słowa „mama”, „tata”, „dada”;
Moje dziecko przerywa czynność, gdy mówię „nie wolno” i patrzy na mnie, gdy kiwam palcem;
Moje dziecko potrafi naśladować po mnie proste gesty np. „jaki duży urośniesz ” i podnosi rączki do góry;
Jeśli chwalę lub głaszczę moje dziecko za coś, co ładnie i dobrze zrobiło, to cieszy się i powtarza czynność;
Moje dziecko potrafi pokazać na sobie i na mnie, gdzie jest nosek i buzia, robi to chętnie;
Moje dziecko biegnie się do mnie przytulić, kiedy spotka je coś przykrego;
Moje dziecko przybiega do mnie albo patrzy na mnie, kiedy wołam je po imieniu;
Moje dziecko bawi się chętnie ze mną w „łapanego” (cieszy się, gdy je złapię, a potem znów ucieka ode mnie);
Jeśli zapytam moje dziecko „Gdzie jest …? ”, To maluch odwraca swoją głowę w kierunku, w którym znajduje się dana osoba lub przedmiot;
Moje dziecko rozumie już proste gesty i ich używa, np. potrafi robić „papa”;

Jeśli Twoje dziecko nie ma takich umiejętności lub wycofało się z części z nich, skontaktuj się ze specjalistą!

Po 2. roku życia:

Moje dziecko cały czas uczy się nowych słów;
Moje dziecko potrafi wskazać palcem znany mu przedmiot i przynieść mi go, kiedy je o to poproszę;
Moje dziecko umie nazwać znajome przedmioty na obrazkach;
Moje dziecko potrafi wskazać palcem przedmiot, który chce dostać;
Moje dziecko chętnie naśladuje po mnie czynności np. gotowanie, odkurzanie, majsterkowanie;
Moje dziecko chętnie przygląda się zabawie innych dzieci, czasem próbuje do nich dołączyć;
Moje dziecko nauczyło się już bawić w „kółko graniaste” lub w „balonik”;
Moje dziecko potrafi pokazać mi to, co je zainteresowało w danej chwili np. wskazać palcem szczekającego psa;
Moje dziecko potrafi kiwać głową na przeczenie „nie” i potwierdzenie „tak”;
Moje dziecko zadaje mi pytanie „po co? ” lub „dlaczego? ”;

Jeśli Twoje dziecko nie ma takich umiejętności lub wycofało się z części z nich, skontaktuj się ze specjalistą!

Po 3. roku życia:

Moje dziecko nauczyło się już korzystać z nocnika;
Moje dziecko samo potrafi już układać proste układanki;
Moje dziecko lubi mi zadawać pytania;
Moje dziecko chętnie słucha jak czytam mu książeczki;
Moje dziecko przywołuje mnie lub wskazuje, kiedy zobaczy coś ciekawego;
Moje dziecko udaje w zabawie sytuacje życiowe np. bawi się w dom;
Moje dziecko zaprasza mnie do zabawy;
Moje dziecko chętnie bawi się zabawkami w sposób zróżnicowany;
Moje dziecko umie bawić się z innymi dziećmi, potrafi zamienić się z nimi zabawką, czeka na swoją kolej w zabawie;
Moje dziecko potrafi powiedzieć jak się nazywa i ile ma lat;

Jeśli Twoje dziecko nie ma takich umiejętności lub wycofało się z części z nich, skontaktuj się ze specjalistą!

Jest to poradnik nie tylko dla rodziców dzieci. Jeśli Jesteś babcią, dziadkiem, ciocią, wujkiem, siostrą bądź bratem i widzisz dziwne zachowanie u dziecka – nie ignoruj tego !!! Im szybciej dziecko zostanie objęte terapią tym, większa szansa na jej skuteczność.

Jeśli masz wątpliwości, pytania lub chcesz dowiedzieć się jak szybko i skutecznie pomóc dziecku zapraszamy do kontaktu z rodzicami tworzącymi projekt ROZUMIEMY AUTYZM. Tam uzyskasz wsparcie i pomoc.

grafika_reklamowa

Na koniec dodam, że wiem co czujesz Drogi Rodzicu, gdyż też kiedyś byłem w tym samym miejscu co Ty. Znalazłem wówczas osobę, która podobnie jak ja dziś do Ciebie – do mnie również wyciągnęła pomocną dłoń, dlatego dziś ja jestem do Twojej dyspozycji.

Mariusz Podedworny – tata Jaśka

Mariusz Podedworny – tata Jaśka
Koordynator projektu ROZUMIEMY AUTYZM
tel. 602-305-749

Zapraszamy również do lektury bloga taty Jaśka. Poza wiedzą merytoryczną pokazuje on ich życie codzienne, sukcesy i porażki.

grafika autyzm 2

AUTYZM, TO NIE JEST KONIEC ŚWIATA...